Onze praktijk Mijn Portaal Ik heb spoed

(Herhaal)recept

Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?

Heb je medicijnen die je langdurig gebruikt en die eerder door de huisarts zijn voorgeschreven? Bestel dan je herhaalmedicatie online via jouw portaal. Gemakkelijk en snel! Zo kun je herhaalrecepten aanvragen op een moment dat het jou uitkomt en ben je niet afhankelijk van openingstijden van de praktijk.


Jouw aanvraag om vervolgmedicatie wordt in onze praktijk beoordeeld en dan doorgezet naar de apotheek. Je kunt jouw herhaalrecept na twee werkdagen ophalen bij de apotheek. Lukt het niet om een herhaalrecept via jouw portaal aan te vragen of wil je medicatie gaan gebruiken die je al langer dan één jaar niet gebruikt? Bel dan met de assistente via 073 521 31 12.

Ik gebruik langere tijd hetzelfde medicijn. Moet ik voor elk herhaalrecept mijn huisarts bellen?

Als je langere tijd één of meer medicijnen gebruikt kun je bij je apotheek gebruik maken van de herhaalservice. Hiervoor hebben wij samen met de apotheek afspraken gemaakt. Wij zorgen er samen voor dat de herhaalmedicatie op tijd klaar staat in de apotheek, of bij je thuis wordt bezorgd. De apotheek neemt contact met je op wanneer je medicatie klaarligt. Het is belangrijk om één keer per jaar de medicatie te controleren in overleg met je huisarts of praktijkondersteuner.

Kan ik mijn herhaalrecept dezelfde dag ophalen?

Heb je een recept gekregen van je huisarts voor een nieuw medicijn? En heb je dit medicijn meteen nodig? Dan kun je het dezelfde dag nog ophalen bij je apotheek, mits het medicijn op voorraad is. Heb je een herhaalrecept? Dan kun je jouw medicatie na twee dagen ophalen bij je apotheek.

Kan mijn herhaalrecept ook thuis worden bezorgd?

Als je niet in staat bent om naar de apotheek te komen, bezorgt de apotheek de medicatie thuis. De werkwijze kan per apotheek verschillen. Wanneer je gebruik wilt maken van deze service kun je dit doorgeven bij de bestelling van jouw (herhaal)medicatie. De apotheek besluit of dit toegekend wordt. Kom je in aanmerking voor de thuisbezorgservice? Dan bezorgt de apotheek de (herhaal)recepten op werkdagen bij jou thuis.

Kan ik mijn herhaalrecept ook telefonisch bestellen?

Wij adviseren om herhaalrecepten online te bestellen via jouw portaal. Zo hoef je niet te wachten. Ben je niet in staat om dit online te doen? Neem dan telefonisch contact op met onze praktijk via 073 521 31 12.

Kan de huisarts een bepaald merk van medicijnen voorschrijven?

In Nederland moet de huisarts een geneesmiddel merkloos voorschrijven. De zorgverzekeraar en jouw apotheek bepalen dan welk merk je krijgt. Als je een bepaald merk wilt hebben, kun je dit met de apotheek bespreken of met jouw zorgverzekeraar uitzoeken. Soms moet je dan zelf betalen voor een merk. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen bij jouw zorgverzekeraar.


Als je lichamelijk klachten hebt waarvan je denkt, dat ze door toedoen van een bepaald merk geneesmiddel ontstaan, dan kun je dit met de huisarts bespreken. De huisarts kan echter niet vanwege medische noodzaak een recept van een ander merk voorschrijven. De criteria voor medische noodzaak zijn strikt omschreven door jouw zorgverzekeraar. Je kunt dus beter contact opnemen met jouw apotheek en zorgverzekeraar om te zien welk ander merk je mogelijk kunt gaan gebruiken. Als er sprake is van dusdanige klachten veroorzaakt door het geneesmiddel zelf, zal er een ander geneesmiddel voorgeschreven moeten worden en niet een ander merk.

Ik kom er niet uit met het online bestellen van mijn herhaalrecept. Hoe kan ik hulp krijgen?

Wij adviseren om eerst hulp te vragen aan familie of vrienden. Je kunt ook altijd de DigiHulplijn bellen. Mocht je er dan nog niet uitkomen, dan helpen wij je uiteraard graag verder! Neem dan telefonisch contact op met onze assistente via 073 521 31 12.

Preferentiebeleid / Medische noodzaak op recept?
Het beste medicijn voor de beste prijs.

De Zorgverzekeraars willen dat goede zorg voor iedereen betaalbaar blijft. Zij kiezen daarom voor een beleid waarmee de kosten voor de zorg minder worden. Terwijl de kwaliteit gelijk blijft. Dit doen ze bijvoorbeeld door van een flink aantal medicijnen alleen de goedkopere variant te betalen. Dit noemen we het preferentiebeleid.

Hetzelfde medicijn in een ander doosje
U kunt van uw apotheek medicijnen krijgen die mogelijk in een ander doosje zitten dan u gewend bent. Ook het medicijn zelf kan een andere vorm en kleur hebben. Maar de werkzame stof en de sterkte zijn precies hetzelfde als van het medicijn dat u nu gebruikt.

Minder eigen risico betalen per medicijn
Omdat de kosten voor medicijnen meetellen in het eigen risico, merkt u de gevolgen van het preferentiebeleid direct. De medicijnen kosten minder, dus u betaalt ook minder eigen risico per medicijn. Daarnaast heeft het preferentiebeleid een gunstig effect op de kosten voor de zorg en dus op de zorgpremie.

U krijgt het medicijn vergoed dat uw arts voorschrijft
U krijgt altijd het medicijn met de werkzame stof dat uw arts voorschrijft.

Voorbeeld
Simvastatine 40mg is een veelgebruikt medicijn van artsen voor de behandeling van een hoog cholesterol. Voor het preferentiebeleid kostte het medicijn van 30 stuks (voor 1 maand) € 15,76. Nu kost hetzelfde medicijn in dezelfde hoeveelheid € 0,88.

A-merk en huismerk?
Een bekend misverstand is dat generieke producten “namaak” zouden zijn. Zoiets als namaak-Pringles: gemaakt van een mindere kwaliteit aardappels en ook minder goed smakend. Bij generieke geneesmiddelen is dit niet aan de orde.
De werkzame stof (het eigenlijke geneesmiddel) is dezelfde als in het merkgeneesmiddel. De fabrikant die de stof ontdekt heeft, heeft er een aantal jaren patent op: alleen hij mag de stof op de markt brengen. Hij geeft het middel een merknaam en vraagt een prijs waarmee hij ook de kosten van ontwikkeling, marketing enz. terug wil verdienen. Als de patentperiode afgelopen is mogen ook andere fabrikanten het middel maken, maar de merknaam mogen ze niet gebruiken. Zij vragen een lagere prijs, omdat zij geen kosten voor ontwikkeling en onderzoek hebben gemaakt.

Er kan wel verschil zijn in de hulpstoffen, waarmee de werkzame stof wordt aangevuld om er een tablet van te maken (of een andere toedieningsvorm, bijvoorbeeld een capsule). Maar ook dit heeft niets te maken met de kwaliteit; de ene hulpstof is niet beter dan de andere. Er zijn overigens ook generieke produkten die exact dezelfde samenstelling hebben als het merkmiddel.
Alle medicijnen die de zorgverzekeraar heeft benoemd als preferente geneesmiddelen zijn goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Op kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid. Ondanks een andere verpakking, kleur of vorm zijn al deze medicijnen dus veilig te gebruiken.

Medische noodzaak
Wij krijgen veel verzoeken van patiënten om medische noodzaak op het recept te zetten.

Bij medische noodzaak gaat het altijd om een van de volgende 2 situaties:

1. Een patiënt is overgevoelig voor een bepaalde hulpstof die niet in het merkmiddel zit maar wel in het generieke middel. Dit betekent niet automatisch dat de patiënt recht heeft op verstrekking van het merkmiddel. Er kan ook een ander generiek product zijn waar de hulpstof niet in zit.

2. Een bepaalde hulpstof veroorzaakt een wat snellere of tragere opname van het geneesmiddel in het lichaam Bij bepaalde geneesmiddelen kan dit bij sommige patiënten een probleem opleveren. De geneesmiddelen waarvoor dit kan gelden staan vermeld in een circulaire van het WINAp, het wetenschappelijk bureau van de apothekers.

Voldoet u niet aan bovengenoemde voorwaarden dan wordt er door de huisarts geen Medische Noodzaak op het recept vermeld.
In gevallen waarbij patiënten niet eerder een generiek (merkloos) product heeft gebruikt is het nauwelijks aannemelijk dat het gebruikt van een door de zorgverzekeraar aangewezen middel medisch onverantwoord is. Dit heeft geleid tot de volgende beleidswijziging. Door te controleren of het door de zorgverzekeraar aangewezen middel eerder door de patiënt is gebruikt, kunnen (huis)artsen in voorkomende gevallen beoordelen of er werkelijk sprake is van medische noodzaak. Er kan namelijk nooit medische noodzaak worden voorgeschreven als de patiënt nog niet eerder het generieke alternatief gebruikt heeft. In dat geval wordt van de apotheker verwacht toch het preferente geneesmiddel af te leveren.

Bezwaar
Bent u het niet eens met de beslissing van de apotheker, dan kunt u een klacht indienen bij de zorgverzekeraar.
De adviserende arts van uw zorgverzekeraar beoordeelt de klacht en neemt daarvoor zo nodig contact op met de voorschrijvend arts en/of de apotheker.